30.09.2011

På vei




En annen ting jeg har fylt tiden (det vil si fritiden) med i det siste og som dermed har gått på bekostning av blogging og blogglesing, er relatert til bildene over. Mange vil kjenne igjen vakre vene nr9 i Sandefjord. Min første tekst (etter noen spede frilansoppdrag for rundt 15 år siden) er klar for trykk. Det føles godt. Den handler om lamper. "I lampelyset". Selv om det er en liten sak og det ikke er i et glanset magasin, føles det uansett godt. Og spennende. Ikke minst fordi jeg faktisk er et skritt nærmere det målet jeg satte for meg selv natt til 2. januar i år. Innen fylte førti. Innen neste sommer.

Mye bra har skjedd siden. Man skal visst ikke kimse av tankens kraft: Du må ville noe. Du må tenke at du kan det. Du må gå for det, det vil si gjøre noe med saken. (Nesten irriterende enkelt. Når en først prøver. Særlig når en ser tilbake. Herregud, kan man tenke da, hvorfor gjorde jeg ikke dette før?)

Tilføyelse: Jeg innser at dette ble litt vel enkelt fremstilt. Bare i dagdrømmenes verden kan man bestemme seg for noe som så umiddelbart skjer. Vips der var du prinsesse eller president eller prisvinner. I virkeligheten må en som regel smøre seg med tålmodighet og ta ett skritt av gangen (selv om skrittene noen ganger kan komme hyppigere enn andre ganger). Og viktigst av alt; en må ikke gi opp av hinder eller motstand. Det hører visst med. Kanskje som en test - for å se om dette er noe man virkelig vil. 

(På bildene: Oslo-lampen, Butterfly, Snowball, Tuben, filtlampe fra Edblad - og andre nr9-skatter)  

Min mot-målet-føljetong (mest for spesielt interesserte, som meg selv, kanskje):
2
3 
4  
5
8
9
10

4 kommentarer:

erleichda sa...

Heidi! jeg er kjempe glad for deg! jeg skulle vedlig mye lese det! neste helg er jeg i Sandefjord! ( min svigersøster bor der med familien) skla prøve å ta en tur innom nr9. skal jeg finne jobben din der?
og jeg prøver... virkelig. men jeg bare får det ikke til

th- sa...

Ah, lamper! Jeg elsker lamper - spesielt de litt rare lampene. Heldigvis er jeg oppsatt med en far i belysningsbransjen som kommer med de "kjedelige" lampene som en må ha - som den over kjøkkenbenken og downlights til badet og sånn. Så kan jeg konsentrere meg om hvorvidt frihetsstatuelampen skal forbli gullfarget eller kanskje males blå - sånne beslutninger! Hvor kommer artikkelen på trykk, forresten?

Portofritt sa...

Hei demie-
Takk for fine ord. Det hadde vært veldig hyggelig å møtt deg feks på nr9 til lørdag, men da er vi på hytta.

Teksten kommer først på trykk i slutten av oktober. Men skal du innom må du hilse på Sylvi som driver butikken, hvis hun er der, og så kan du hilse fra meg. Hun har lest teksten. :)

Du må ikke gi opp ditt eget prosjekt, demie. Var det ikke Lille Hellas i Norge-bok? Det høres veldig spennende ut! Hva er det som gjør at du føler at du ikke får det til? Kan du sette ord på det?

Portofritt sa...

Hei th-
Det er så spennende med det nye, gamle huset ditt. Høres absolutt ut som et aktuelt prosjekt å blogge om. Men du har kanskje ikke tid midt oppi all malingen og rettingen?
Hva er vel mer moro enn den type beslutniger du snakker om er. Gull eller blå. Hm... Vet sannelig ikke.

Teksten kommer i USBL-NYTT som er et boligbyggelagmagasin. Det er ikke store greiene, bare to sider, men - som sagt - det er en begynnelse :)