10.03.2009

Kjære bibliotek

Dette innlegget er en liten hyllest til biblioteket, lettere inspirert av Dagbladet. Helt fra jeg var liten har jeg elsket bibliotek og bøker. Jeg husker følelsen av å bla igjennom de mange kassene og hyllene med spennende barnebøker. Jeg husker stemningen. Lukten. Roen.

Bibliotek er på mange måter atypisk for vår tid. Fredelig, stressfritt og gratis som det er. Biblioteket representerer langsom tid.

Samtidig er det ikke slik at biblioteket er et nedstøvet lokale bemannet med knusktørre damer i drakt som ikke aner hva som foregår i dagens samfunn. Mange bibliotek og bibliotekarer er tvert i mot med på nye trender og bølger. De er på bokstavelig talt på nett. De bruker Facebook, Flickr og annen ny teknologi for å trekke til seg nye og unge brukere.

På bibliotekene får vi tilgang til ferske utgivelser av litteratur, musikk, film, tegneserier og magasiner. Helt gratis. Men ennå viktigere er det kanskje at bibliotekene gjør det mulig for gammel og ung å få tak i ting som ikke nødvendigvis er det siste nye, gamle klassikere for eksempel.

Forfatteren Johan Harstad sier at biblioteket er "bufferen mot idiotiet", at et folk som leser er et klokere folk. Han har nok rett. Noe som minner meg på at jeg må skjerpe meg og lese mer!

Men om ikke jeg får lest så mye som jeg gjerne ville, er jeg likevel en hyppig bruker av bibliotek. Jeg låner mange bøker jeg ikke får lest, noen bøker jeg får lest, filmer, serier, barnebøker og magasiner. Jeg har til og med fått biblioteket til å kjøpe inn interiørbøker jeg ikke synes jeg har råd til å kjøpe selv.

Det var kanskje bibliotekar jeg skulle ha blitt. De som står foran valg av utdannelse bør ta en titt på denne bibliotekar-siden.

Ingen kommentarer: