21.03.2009

Apropos ugler



Celestino Piatti (1922-2007), var en sveitsisk grafiker, maler, illustratør og forfatter. Han hadde et godt øye til ugler, akkurat som endel bloggere har idag, og ugla var et gjennomgående motiv i hele hans produksjon. Boka Uglevett og fuglefjas har jeg funnet i en en bruktbutikk. Den kom ut på norsk i 1973, men Eulenglück ble første gang gitt ut i 1963.

Jeg må innrømme at jeg kjøpte boka på grunn av illustrasjonene. Da er det ikke så nøye om boka ikke er så bra, tenkte jeg, jeg kan jo bare nyte bildene. Heldigvis ble jeg positivt overrasket. De to uglene i denne boka er nemlig like kloke som ugler tradisjonelt sett skal være. Ugler er jo selve symbolet på visdom. Ugler leser bøker (i OleBrumm) og kommer med kloke råd til de som ikke er like vise.

I Uglevett og fuglefjas er det nettopp dette som er tilfelle. Det mest imponerende med de to uglene i denne boka er dette:

"De var glade hele året rundt."

Det er ikke de andre dyrene. De er opptatt med å putte mat i nebbet, sloss (hønsefuglene) eller vise fram sin prektige stjert (påfuglen). Plutselig får de ideen om å gå til uglene for å spørre om råd. Hvordan kan det ha seg at de alltid er glade og lever fredelig sammen? Uglene samler sammen kyllingene, andungene, gjessene og alle de andre og begynner å fortelle...

De forteller om alle gledene de ser over alt, i de små ting og i ulike årstider. Hvordan boka ender må dere selv finne ut, men jeg kan jo antyde at det ikke nødvendigvis er slik at alle er like mottagelige for gode råd...

Eksempel på andre Piatti-illustrasjoner er hanen under eller de søte revene på denne linken.

1 kommentar:

Marieinwonderland sa...

Så kult! Denne boka har jeg også og jeg kjøpte den også på grunn av illustrasjonene;)