14.01.2009

I det blå hjørnet


Når en ikke har en stor villa å fylle med møbler og alskens gamle, kjære ting, må det arealet som er brukes med omhu. Det er i grunnen snodig hvordan vi mennesker endrer på kravene. Vi syntes at vi flyttet inn i et palass da vi for seks år siden kom fra en toroms i Oslo. Nå er altså 120 kvm i minste laget! Det kan selvsagt forsvares med at familien har økt fra tre til fire - og forklares med mors iherdig loppesanking og bruktkjøp. (Jeg "drar til hus" for å bruke svigerfars ord på fenomenet.)

I og med vi har et større soverom enn vi strengt tatt trenger for å sove, har det havnet flere ting her som egentlig ikke hører hjemme på et soverom. Av en eller annen pussig grunn ser jeg at blått, helt ubevisst, har blitt et gjennomgangstema her. Vi har planer om å bygget ut, og dermed få flere rom og bedre plass. Da skal hyller og permer ut. Rommet skal bli en oase for rekreasjon og hvile. Eller noe sånt. Men det tar selvsagt sin tid!

3 kommentarer:

Nina sa...

Ut i fra bildene dine ser det ut som om du er ganske så "Janniche Kråkvik" selv, Heidi :).
Den blå kroken på soverommet ditt med den gamle skoleplansjen av løvetann ser veldig innbydende og retrokoselig ut. Blåfargen på bordet/pulten var kjempefin. Visste du at løventann stammer fra det franske språket - "dent de lion" - tann av løven - på norsk ble det til løvetann :).

Jeg har for øvrig tatt opp kampen mot løvetann på gården min. Plukker gule hoder og drar opp røttet nærmest hver dag når det står på som verst, så de ikke skal få spredd seg ennå mer. Føles litt som David (meg) som kjemper mot Goliat :).

Nina sa...

Tror du skal smøre deg med litt tålmodighet før du får se bokresulatater :). Har egentlig bestemt meg for å begynne på den kjolen. Mønsterfritt og glattstrikk for det meste bør være overkommelig for en sofastrikker som har kommet ut av tralten - selv om vi snakker om masse masker. Først må jeg finne ut hvor jeg kan få tak i garnet og bestemme meg for farge. En start er det dog å ha tatt et valg ;)

Kardemomme sa...

Så heldig du er som har en sånn liten skuffesak som mel, gryn ol..
Og så i lyseblått da!! Herlig!!
jeg leter alltid etter sånne på loppemarkedene jeg er på..Noen av dem selges kun på auksjoner og blir forholdsvis dyre..
Tallerkenhylla di var kjempekoselig..Jeg er så glad i sånne også at jeg gjerne ville hatt en i hvert rom..
Det ble ikke bord på oss i dag så da fortsetter letingen etter det ultimate salongbordet..
Det vi så på elevator var fra 50-tallet og kostet 400,- så det var nok flere enn oss som lot seg friste.Æsj!! Boken du nevnte må jeg google og undersøke..Jeg er alltid på utkikk etter inspirasjonsbøker og har bestilt boken "Home" på Capris..Trodde kanskje den lå i postkassa i dag men må vente til i morgen..dobbelt æsj! Ha en fin kveld Heidi!
Hilsen Kardemomme :)