16.12.2008

Det gule huset



For ikke mange år siden fant jeg denne boka (bare på norsk) i et antikvariat. Det var nesten så jeg besvimte av lykke da jeg fant den. Dette var nemlig en av de tingene jeg rent hadde glemt, men som likevel var godt lagret. I det samme jeg så den blaffet alle minnene om gode lesestunder opp igjen. Jeg eide aldri denne boken selv, men lånte den til gjengjeld utallige ganger på biblioteket. Mamma var heldigvis flink til å ta meg med dit - noe som sikkert la grunnlaget for en sterk leselyst.

Det gule huset er opprinnelig dansk, skrevet av Grete Janus Hertz og illustrert av Iben Clante. Jo Tenfjord oversatte den til norsk da Cappelen gav ut boka i 1977.

Boka er bygget opp som en bygård med seks leiligheter. Forsiden og baksiden av boka viser gården sett fra gata og fra bakgården. Vi ser alle vinduene, de ulike gardinene og blomstene alt etter som hvem som bor der, og vi ser litt av det som skjer der inne.

Forsiden viser blant annet ryggen på en jente som går inn hoveddøren. På innsiden av permen ser vi den samme jenta forfra, på vei inn. Instrumentet tyder på at hun er på vei til musikkundervisning hos Klang - i 3. etasje til høyre.

Inne i boka ser man hvordan bygården ser ut inni, med trappa på venstre side, og dørene til de seks leilighetene på høyre side.



Hver dør er som en liten bok med en fortelling om hva som skjer inne i leiligheten.

Hos Olsen, i leiligheten til venstre i 1. etasje, ser vi at kjønnsrollemønsteret dengang kanskje var en smule annerledes enn i dag (-takk og pris). Mens fru Olsen tar av bordet, tar herr Olsen seg en hvil. Noen må jo lese avisa! Og det er sikkert ikke dumt med en hvil før barnebarna kommer på besøk. Kjekt at frua ikke trenger det samme.




I mitt eksemplar mangler den ene lille boka, fra leiligheten til Sørensens, 1. etasje til høyre. Det eneste bildet som er igjen derfra viser at fru Sørensen leter etter noe under divanen, med herr Sørensen som anstand. Men neimen om jeg husker hva de leter etter. Oversiktsbildet under, funnet et sted på internett, kan tyde på at det er katten de er på jakt etter, og jeg ville blitt veldig takknemlig om noen kunne fortelle meg hvorfor!





Denne store, tynne, boka var alltid veldig spennende å titte i da jeg var liten. Jeg tror ikke det bare kan tilskrives 70-tallets noe mer sparsommelige underholdningstilbud. For mine barn synes også at boka er fascinerende. De synes den er så spennende at jeg har plassert den i en hylle høyt oppe, litt utenfor deres rekkevidde. Den må gjerne leses i, men med en viss grad av andakt. Denne skal nemlig mine barnebarn også få oppleve.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei!
Dette har du sikkert funnet ut av nå, men boka "Det gule huset" kom ut fra bokhylla nå i kveld. Leste den mye før, for han som nå er snart seks, og nå syntes jeg det var på tide å introdusere toåringen for denne koselige boka. I likehet med deg har jeg funnet den på antikvariat. Jeg har ikke noe forhold til den fra barndommen, men kjøpte den fordi jeg elsker slike bokskatter som overrasker på innsiden.
Googlet derfor boka nå i kveld etter leggetid for å se om jeg kunne finne ut noe om den, og havnet på dette innlegget som jeg ser er fra 2008.

HVIS du ikke har funnet ut av den manglende boka inni ennå, kan jeg opplyse om at Fru Sørensen leter etter katten sin under sofaen. Den klatra opp på gardinstanga i stua, og når hun prøvde å jage den ned med en kost ramla katten ned og knuste en vase, og nå gjemmer den seg altså under sofaen for å slippe unna fru Sørensen som vil gi den noen klaps (!!).

Kanskje noen har fjerna de manglende sidene fordi fru Sørensen er ei skikkelig skit-kjerring?! :-)

Kan forøvrig melde om at katten venter til ekteparet Sørensen har lagt seg før den kryper trygt frem igjen.