26.11.2008

Lätt slutna ögon

Den første uken med mindfullness er over. Så godt som hver dag har jeg holdt av 45 minutter, lagt meg godt til rette på et behagelig sted, iført behagelige klær, for å lytte til cd nr en i programmet. En svært behagelig kvinnestemme forteller meg hva jeg skal gjøre, på svensk. Hun sier blant annet at jeg skal ha "lätt slutna ögon". Og det rådet har jeg selvsagt fulgt. Det er lettere å fokusere på det viset. Problemet hittil har (ikke overraskende) vært at det hele har blitt så behagelig at jeg har sovnet fra hele greia. Det har selvsagt gitt meg en power nap, men kanskje ikke gjort meg mer bevisst nærværende? Men idag kom gjennombruddet. Jeg klarte faktisk (kanskje takket være espressoen jeg tok rett før) å holde meg våken lenger enn til tærne på høyre bein, og fikk dermed med meg hele programmet. Jippi! Da går det den rette veien.

Noe av poenget med den mediterende øvelsen er å øve opp oppmerksomheten på ens egen inn- og utånding. Dette skal bidra til avslapning og klarhet, være en kilde til styrke og energi, og på sikt bli en dyp kilde til balanse og våkenhet. Det høres unektelig fint ut.

Ingen kommentarer: