05.01.2011

Prosjekt(beskrivelse?)




Apropos forrige innlegg. Pussig nok dukket denne boken opp dagen etter at jeg selv hadde tatt en (ny) beslutning om å ta noen grep i eget liv. "Lykke-prosjektet" er hovedbok i bokklubben denne måneden. (Det er nok ikke helt tilfeldig at den lanseres nettopp nå, i selveste høysesongen for ny start og gode forsetter.)

Normalt ville jeg selv ha hoppet elegant (mer eller mindre) over en slik selvhjelpbok. "Hva er vitsen?" eller "Kjedelig lesestoff!" ville jeg kanskje ha tenkt. Men denne vakte altså en viss interesse. Nok til at jeg leste omtalen i medlemsbladet. Nok til at jeg etterpå googlet forfatteren og boken - og dermed oppdaget nettsiden The Happiness Project, som viste seg å være vel verdt en titt, og som også viser at boken har fanget interessen til et par andre før meg.  Ellers ville den nok ikke snart ha vært å se som komiserie på NBC. (- og ei heller blitt oversatt til norsk.)
 
For min del var det ordene "ett mål" - som jeg tilfeldigvis hadde formulert for meg selv dagen før - som ropte til meg. Men en skal ikke se bort fra at det forlokkende (om enn noe forslitte) ordet "lykke" - skrevet i en fresh font - er det som fanger flest og mest, antagelig også meg. Hvem vil vel si nei takk til litt mer lykke?

Hvordan denne boken egentlig er aner jeg pr nå ingenting om. Dette må derfor ikke leses som noen anbefaling av boken. Det jeg derimot sterkt anbefaler - alle - er å stoppe opp og tenke litt over hvordan ens eget liv leves og oppleves - og eventuelt ta noen nødvendige grep. Jeg har selv gjort det ved et par anledninger - og lite er så forfriskende som det.

1 kommentar:

Inger Johanne sa...

Litt god, gammaldags Lykke er ikkje oppskrytt! Lykke til med boka!

Klem