26.03.2010

Snart...





































... glad påsk! (får vi håpe) To av tre søte påskekort jeg kjøpte på nr 9 i helgen. De er gamle, fra første halvdel av 1900-tallet. Og de er svenske.

Det er mulig jeg tar feil, men jeg forbinder ikke akkurat norsk påske med kort. Mulig det var tradisjon med slike kort i Norge før - men jeg kan ikke huske å ha hørt om det. Lurer på om det fortsatt er tradisjon for påskehilsener i Sverige...

Disse kortene er skrevet til en Fröken Kerstin Larsson. Og i motsetning til denne bloggen, var dette ikke portofritt. Der frimerket skulle stå står det: "Porto 5 öre om endast 5 ord skrivas, annars som brevkort."

Det er ikke noe frimerke her. Kortet ble kanskje levert i postkassen, på døren eller i handa. Likevel står det bare, skrevet med sirlig løkkehåndskrift: "Glad påsk tillönskas av Ruth". Altså fem ord. Nøyaktig.  ;)

2 kommentarer:

Nina sa...

Jeg bor jo i grenseland så vet litt om svenske tradisjoner - mener jeg ;). Det er nok ikke så vanlig å sende kort lenger, men svenskene - dvs mest de svenske barna da - lager noe som kalles påskbrev.

De fargelegger påskeark med skrift og påskerelaterte figurer, bretter det på en spesiell måte og fyller det med godteri. Så gis det bort til venner og kjente.

Man skal helst kle seg ut som en påsk-kjerring ("heks"), fylle en kurv med påskbrev og dra på utleveringsrunde. Nesten som norsk julebukk - bare at man gir bort godteriet her.

Vi som bor i grenseland har påskbrev og påsk-kjerringtradisjoner både i skolen og sånn ellers. Mine to håpefulle var på påskbrevraid når de var yngre.

Glad påsk!

Lise B sa...

Siden det nærmer seg påske, vi er i alle fall i fasten, har jeg lyst til å kommentere her, selv om innlegget er fra i fjor. Jeg husker godt påskekort fra min barndom. Men så er jeg jo relativt utgammel også. Vi fikk ikke mange, men jeg ser for meg påskeegg, gåsunger, påskeliljer og kyllinger.