06.12.2009

Ikke fin


"Hundre kroner for denne? Nei, det var da litt dyrt. Ja, du skjønner vi er flere som priser her, og da blir det fort litt forskjellig." Med "her" mener hun den lokale bruktbutikken vi befinner oss i, på hver vår side av disken. Jeg er usikker på hvordan jeg skal respondere på dette. Skal jeg høflig påpeke at jeg tross alt står i kassen for å betale? Eller skal jeg jatte med?

"Den er jo ikke fin..." fortsetter damen i kassen. Hun ser med misbilligelse ned på den lys mintgrønne duken med mørkegrønne korssting og hvit finmasket heklekant.

Det slår henne antagelig ikke et sekund at jeg faktisk har valgt duken og dermed kanskje syntes den er fin. Jeg velger å holde munn, mest fordi jeg ikke rekker annet. Hun er nemlig rask i vendingen, til tross for hennes relativt høye alder. Dette er antagelig den rette taktikken.

Konklusjonen til den selvprutende kassadamen er nemlig; "Du får få den for 50 kroner!" Hva skal man svare til slikt, annet enn å smile og takke - og holde opp døren for neste kunde med rullator, som muligens har bedre smak enn undertegnede.

(Enda godt damen i kassen ikke ser hvor krøllete duken er der den ligger... Jeg får gjøre noe med saken. I et annet liv. Husmorlivet!)

4 kommentarer:

th- sa...

Fantastisk historie! Alltid gøy når noe blir billigere, som ved magi - uten at en selv må utsette seg for torturen det er å skulle prute på ting... Selv opplevde jeg at jentungen i kassa fro opp kalkulator for å regne ut halvparten av 98 kr da jeg kjøpte noe på salg her om dagen. Jaja. Det ble i alle fall riktig sum.

Noe helt annet: Kaffe en gang før jul, kanskje? Jeg kjører jo forbi jobben din hver dag, så kanskje vi en dag kunne møtes i nærheten der og drikke kaffe og skravle? Er optimistisk mht jobben for tida, har retta 58 prøver i helga og har bare 60 igjen før det er jul, nemlig! Er visst inne i en "glasset er halvfullt"-periode... Hva synes du?

Portofritt sa...

Hei th-. Jeg blir gjerne med på en kaffe og prat etter jobb en dag før jul. Vi kan kanskje mailes eller meldes om mulig dato?

Portofritt sa...

Forresten er jeg (stort sett) tilhenger av halvfullt-tanken. Ukuelig optimisme kommer ofte godt med! ;)

th- sa...

Kom over ordet dommedagsoptimisme en gang - tror det av og til betegner sinnsstemningen på et vis...! Men ja, la oss mailes! 14 dager til jul. Jeg er laaangt etter skjema. Skulle starta på julekorta i november!