08.04.2009

God påske


En slik (men litt mer gammel og slitt, og selvsagt mye finere!) sto permanent på mormors kjøkkenbenk. Derfor måtte jeg kjøpe denne. Den fikk minnene til å strømme på. Jeg husket mormors hjemmebakte brød og mitt eget lille mini-brød attåt - det var rett før tennene løp i vann (hm, merkverdig uttrykk, egentlig, løper tenner? vel, vel, en ser det jo for seg, så da...). Jeg husket havregryn i en kopp (tørt, men godt) - hentet fra en av de små, spennende glassskuffene som hang oppunder overskapet. Jeg husket skyllebøtta under vasken - med neste stopp grisehuset. Jeg husket rips med melk og sukker. Voksdukene. De odde koppene på kjøkkenbenken med FAR og MOR i snirklete skrift. Fuglehunden Buster under kjøkkenbordet. Tikkingen fra klokka i stua. Jeg husket møblene, luktene, lydene og ikke minst menneskene; mormor, morfar, meg selv som barn. Men dette var en real avsporing, jeg skulle tross alt bare ønske eventuelle lesere en god påske! (Min egghøne fungerer nemlig som påskepynt og er derfor bare framme en gang i året.)

2 kommentarer:

Kaspara sa...

Hei Heidi
Så koselige mormor-minner! Nå kom jeg på det lille brødet jeg fikk legge ved siden av brødene mamma bakte.
Klart du måtte ha en slike høne som gir nostalgiske følelser og gode minner fra en svunnen tid.
Ønsker deg en glad påske, Heidi!
Klem fra kaspara

Kardemomme sa...

Hei Heidi :)Du skriver så levende at jeg så alt for meg nå! dessuten kjente jeg igjen noen av stemningene fra egen barndom også!
Gode, gode minner :)
Håper min egen datter har mange lagrede gode minner som hun kan ta fram på samme måten når hun blir voksen.
Prøver å huske på at jeg faktisk skaper en barndom i disse viktige årene og forsøker å fylle dem på best mulig måte..
Bildet under var jo helt fantastisk..tenk at speilet i vannet ble så klart! moro å oppdage slike "feil" :)
Ha en fin kommende uke! Klem fra Kardemomme :)