04.01.2009

Strikkelise


Takk til min gode venninne Birgitte som faktisk visste hvordan hun skulle bruke den gamle soppen jeg har arvet av min mor. Hos henne satt det i fingrene, selv om hun ikke hadde gjort det siden barneskolen - og det er kanskje ikke så rart, for det var faktisk uhyre enkelt! Dette viste seg å være en morsom syssel både for jenter på 7 og de på 36, så nå nærmest sloss datteren min og jeg om å bruke soppen. Tegningen er laget av hun på 7.

Det kan selvsagt virke ganske meningsløst å produsere metervis med strikket "tau". Hva i all verden skal man bruke det til? Min venninne kalte det "hestetømme", og det kan rett og slett være en gammel teknikk for å lage nettopp dette. Men det er nok i så fall lenge siden. Jeg regner ikke med at det var det mamma brukte sin til på 1950-tallet. Kanskje hun laget hårbånd? Eller pyntebånd? Jeg tror vi har en hjemmesydd veske med et slikt håndtak liggende. En kan sikkert sy flere av dem sammen og dermed lage ulike ting.

Det er nok ikke mange som kaller dette hestetømme lenger. På norsk er det mer kjent som strikkelise eller strikkesopp, mens det på engelsk kalles (etter det jeg har sett på nettet) for french knitting, spool knitting eller corking.

I gamledager laget man disse selv ved å spikre inn fire spiker på toppen av en trådsnelle. Det var den gang tråsnellene var av tre. En kan også lage en større variant, med flere spiker på toppen, for å få tykkere snor. Den enkleste løsningen selvsagt å skaffe seg en fra feks Riktige leker. For forklaring (hvordan) se her eller her.

Noen som har erfaring eller forslag til hva man kan lage? Kanskje bilde av resultatet? Eller minner om denne litt gammeldagse sysselen? Jeg vil i så fall gjerne høre og se! :-)

2 kommentarer:

Tove sa...

Hei!
Først nå har jeg skjønt hvem du er:) Har vært innom her et par ganger tidligere, og du skriver jo så bra!

Ikke sant det teppet er fint, fikk to og MÅTTE ha det ene selv.. Hvis du er interessert i å kjøpe det kan du få det for 799, da har jeg satt det ned litt:) Bare si ifra du så kan jeg holde det av til du kommer innom en gang, eller selfølgelig kan jeg også sende det!

Tove sa...

Glemte helt å kommentere den fine soppen! Den var kjempekul, og morsomt når dere i tillegg får brukt den:)