22.12.2008

Fri til å leke




















Jeg har vært fan av Maria Øverbye i noen år nå. Helt siden jeg fikk være med en felles venninne hjem til henne og ble fristet til å kjøpe, slunken lommebok til tross. Nå skulle jeg gjerne hatt plass (og saldo) til flere av hennes arbeider.

Maria Øverbye fremstår som sprudlende kreativ og lager de vidunderligste vesener ut av klumper med leire. Hun og min venninne gikk på keramikk-kurs sammen. Den gang var begge to ferske i gamet, men den ene av dem ble kanskje hakket mer hektet. Dette var åpenbart noe for henne. I et portrettintervju i "Kunst for alle" forteller hun om sin vei til kunsten, at det satt langt inne, men at sykdom fikk henne til å forstå at det var kunstner hun måtte bli. Heldigvis! I dag lever hun av kunsten sin.

”Det er bare å føle seg fri til å leke! Så enkelt og så vanskelig er det” (Maria Øverbye)






Leiligheten er en kreativ drøm. Her fra Elle Interiør nr. 5, 2007.

2 kommentarer:

Kardemomme sa...

Åååååå, har du vært hjemme hos henne!!!! Husker kjempegodt den reportasjen i Elle..Og tingene hun lager er helt nyydelige!!!
Heldige deg!! Fiint innlegg!!
Ønsker deg en fin jul :)
Klem fra Kardemomme

Kaspara sa...

Hei Heidi!
jeg husker også veldig godt den reportasjen, og jeg vet at søsteren min har pratet med henne. Var ikke hun lærer tidligere, husker i hvertfall at mannen var det. Leiligheten var helt herlig og litt industriell.
I dag har vi pyntet juletre. Får se om jeg ikke får til et innlegg i morgen.
Ha en glad jul, Heidi! Vi snakkes!
Stor juleklem fra Kaspara