29.04.2012

Tack!

Jeg har alltid vært glad i Sverige. Selv før jeg selv var i nærheten av Sverige var jeg glad i Sverige. (Stikkord: Svensk barne-tv. Med Pippi, Emil, Tjorven, Bosse, Hasse, Lasse, Joppe og Fææærdinand. Räven raskar över isen. Smörgås, skridskor og skärgård. Og for ikke å glemme och.) Ja, selv etter å ha vært i Sverige er jeg glad i Sverige. (Stikkord: Göteborg og Stockholm. Shopping og skärgård. Ordning och reda. Svensk interiør. Svenske museer. Varm lunsj. Svenske blader. Midtsommarafton. Svt. Svensk. Og svensk kronekurs.) Jeg liker også svensker. Kanskje bortsett fra party-svensker, men dem har jeg heller ikke møtt særlig mange av. Ingen faktisk. Antagelig fordi slike sjelden tropper opp hjemme i stua til folk - særlig ikke til travle og trauste norrbaggar et par timers kjøretur ut av Oslo. Forøvrig viser ny forskning (basert på svarene til de to svenskene jeg har spurt) at norrbagge kanskje ikke et så vanlig begrep i Svergie som vi (noen av oss) (kanskje bare meg?) tror.

Vel, tilbake til poenget. At jeg liker Sverige. Og svensker. Noe jeg altså har gjort i flere tiår. Derfor ble jeg så glad da jeg her om dagen innså at Sverige og svensker også gillar meg! For hvordan skal jeg ellers forstå det at de har lansert et eget magasin for skrivere - og sånne som drømmer om å skrive - nettopp det året jeg fyller 40? (Om lykka står meg bi, vel og merke.)

Tidenes födelsesdagspresent. Tidningen Skriva. På forskudd. Bedre gave kunne ingen ha gitt meg. Tack så hemskt mycket, Sverige!

4 kommentarer:

Ragnhild sa...

Heia

Så spennende Skriva så ut :) Hvor fikk du tak i det?

Portofritt sa...

Jeg tror jeg oppdaget Tidningen Skriva via en annonse i et svensk blad. Så gikk jeg inn på nettsiden www.tidningenskriva.se og bestilte et abonnement. Anbefales. :)

Ragnhild sa...

Skulle bestille, men kunne bare velge Sverige som land. Har sendt dem en epost for å spørre om jeg kan bestille til Norge. Men det må du allerede ha gjort... Rart.

Katrine K sa...

Kjempespennende! Det må jeg sjekke ut. Gratulerer med 40!