05.04.2012

Problemløsning

"Hva betyr rastløs?" spør åtteåringen. Ikke helt fra det blå. Jeg har akkurat spurt mannen i huset om han er rastløs. (Til tross for at jeg vet svaret. Hvorfor skulle han ellers gå i sirkel rundt seg selv på stuegulvet?) "Jaaa," svarte åtteråringens pappa da. "Jeg vil rydde." Nå høres det kanskje ut som at mannen i huset er enda rarere enn han er (godt ment), så til hans forsvar må jeg nesten fortelle at dette ønsket hadde sammenheng med vår-opprydding og et par himmelhøye hauger av luer og votter og skjerf og alskens andre vinterplagg ute i den store i gangen. Det er ikke alltid mulig å slappe av når en vet at noe skal og bør gjøres. Men slikt er åtteåringen foreløpig lykkelig uvitende om. Enn så lenge er det helt andre ting som gjør han rastløs, for å si det slik. For eksempel ikke å ha noen å leke med. For eksempel hvis storesøster er på påskeferie med noen andre. "Rastløs er at du er litt urolig og ikke klarer å slappe av." Den lille mannen i huset ser en liten stund på den store før han kjekt svarer: "Jeg kan godt rote litt, jeg!?"

























2 kommentarer:

24 sa...

herlig forklaring :)

henriette

god påske!

Stilleben sa...

Hei Heidi! Så fint stilleben med vakre nelliker og herlig egg med artige påskeharer på. Det er deilig med påskefri fra jobb, kjas og mas, igrunnen deilig å bare jobbe hjemme. Malingsprosjektene ferdigstilles sakte men sikkert, og på kvelden flater jeg ut med krim og marsipanegg. Ha fortsatt fine dager og problemne har de blitt løst? Klem fra M