06.08.2010

Å samle

















Jeg samler på så mye rart. Gjør du? Hva det er kan variere. Det kan feks være gamle fine bokser, kopper, stoffer, eller små glassfigurer. Jeg er altså ingen dedikert samler av en spesiell ting, som feks frimerker. Det kan godt være ting med null verdi for andre. Felles for alle tingene er at de gir meg en god følelse. Det kan være ting jeg synes er fine, morsomme eller at de bringer fram spesielle minner. Som denne grønne brikken som minner om mormor og morfar.

Jeg samler også på artikler og sitater som treffer meg hjemme. Interessante emner eller gullkorn. Kjekt å ha. En kan få bruk for det en vakker dag. Det ferskeste sitatet i notatboka er et intervju der Lars Saabye Christensen fortalte at han samler på ord. Han sa at det norske språket blir fattigere for hvert ord som går ut av bruk. Og det har hans jo rett i. Tenk på alle de ordene vi ikke lenger bruker - ofte fordi samfunnet er litt annerledes nå. Jeg vil også samle på ord!

Som en start på ordsamlingen trenger jeg litt hjelp. Det gjelder den grønne brikken på bildet. (Ett blikk på den og jeg er tilbake på kne foran den brune teakseksjonen. Jeg dytter skapdøra til side og gjør meg klar til å leke med den fargerike stabelen som har fast plass ved siden av mormors fine kaffeservice.) Det jeg lurer på er hva som er det rette ordet for den grønne "dingsen" som ble brukt under glass for ikke å lage merker på bordet - det var den gang man til enhver tid hadde blanke nypolerte møbler. (Regner med at det ikke bare er jeg som ikke har det lenger.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Portofritt!

De kalles glassbrikker. Det er ihvertfall det jeg, min mor (74 år) og tante Ågoth (87 år) kaller disse brikkene som ble brukt i barndomshjemmet og hjemme hos tante. De ble mye brukt. Tante og mor var så nøye på at ikke bordet skulle få vannmerker.

Morsomt at du skriver om din lek med de fargerike glassbrikkene. Lille søster og jeg pleide også leke med slike brikker. Tante hadde sånne i metall. Motivet var lekre drinker. På baksiden sto oppskriften. Husker vi gledet oss så til å bli voksne. Når vi ble gamle nok skulle vi lage drinkene og ha drinkparty, he he! Mens vi ventet på alderen lagde vi barnedrinker med husholdningssaft, appelsin- og epleskiver som pynt. Det gjorde ikke noe at vi ikke hadde tilgang på de røde, dekorative bærene. De hadde vi smakt og det smakte vondt!

Ha en fin lørdag. Skal bli artig å se om du får kommentarer fra andre, med annet ord/betegnelse på brikkene. Men da har du to ord på tingen.

Fjærklem fra Nøtteskrika