03.02.2010

Søppel og skatter


















Jeg husker ikke nå hvordan det hadde seg at jeg fikk se bildet som min kollega hadde i bagasjerommet på bilen sin... Men jeg fikk altså se det. Bildet, et innrammet vevd stoffstykke, som viser det som antagelig er en tradisjonell kvinnedrakt fra Wales, skulle kastes. Det hadde vært i familien siden slutten av 1960-tallet, da de fikk de i gave fra en utvekslingsstudent som hadde bodd hos dem. De siste tiårene hadde det hengt på familiehytta, men nå var den blitt pusset opp og bildet  tatt ned. Det var antagelig funnet for gammeldags. Helt ut!

Jeg tror hun viste meg det på grunn av rammen. Kanskje den kunne brukes til noe? Ved første øyekast syntes jeg at bildet var litt spesielt. Men så, ved andre øyekast, så jeg at det faktisk er fint - med sine vakre klare farger, med den vevde strukturen, med purrene nede i hjørnene.

Så nå henger det og lyser opp på arbeidsrommet hjemme hos oss. En kan se det som en hyllest til gjenbruk og bevaring - og til vår svigerinne fra Wales.

One man's trash is another man's treasure!

Ingen kommentarer: