21.05.2009

Bilder og ord


Et bilde sier mer enn 1000 ord sies det. Jeg har selv alltid hatt en forkjærlighet for ord. Men i det siste har jeg blitt klar over hvor mye jeg også setter pris på bilder - eller det visuelle.

En blogg uten et eneste bilde kan lett virke litt naken - og skal være veldig interessant eller utrolig godt skrevet for å fange og fenge noe særlig med blogg-lesere. Bilder spriter opp. Bilder illustrerer. Og ikke minst; bilder viser fram vakre ting og gode ideer.

Jeg har plutselig begynt å ta mange bilder av ting i heimen, noe jeg så godt som aldri gjorde før. Noen ganger føles det litt overflatisk - og kanskje litt skrytete; Se så fine ting jeg har! Men samtidig tenker jeg at det ikke er det jeg tenker om andre blogger. Jeg liker jo nettopp å bli inspirert og få gode ideer. Det er mye dette blogging handler om. Forskjellen på blogg og interiørblader er at det er oss, "kvinnen i gata", som er journalister og fotografer. Vi slipper andre inn og deler med hverandre. Uansett om det ikke alltid er perfekt det vi viser fram.

Bilder kan også sette igang en sliten hjerne. Jeg kan sitte nokså tom foran PC'n, helt utslitt av jobb og småbarnsliv, men med et bilde foran meg begynner det plutselig å skje noe. Ord knatrer ut av tastaturet. Ett bilde kan utløse uendelig mange assosiasjoner - og ord. Og det er på en måte dette som er utgangspunktet for boken på bildet. "A Picture Is Worth a 1,000 Words" inneholder 112 skriveøvelser for skrivelystne - alle med illustrasjoner som skal bidra til å kickstarte fantasien. Bokas mål er å hjelpe oss til å se ideer overalt hvor vi ser. Litt sånn som blogger og blogging også kan fungere...

Ingen kommentarer: