03.10.2009

Broderte bokstaver



Mer broderi fra min kant. Denne plansjen skulle jeg gjerne hatt hjemme, men den tilhører det museet jeg jobber på. Nøtteskrika vil nok dra kjensel på den;) Denne minner om en tid da håndarbeid hadde status i skolen. Idag forsvinner de estetiske fagene mer og mer ut av læreplaner, det er ikke ansett som viktig nok kunnskap i det store Kunnskapsløftet dagens unge er midt inne i. Jeg skulle ønske det ikke var slik. Vi trenger jo å utvikle begge hjernehalvdeler (ja, jeg så på hjerneforskeren på Skavlan i går), både den kreative og den mer saklige. Det ser ut til at dette nå i større grad er blitt overlatt til privaten. Nå er det for eksempel opp til oss foreldre å lære barna å strikke, sy eller brodere. (Må bare lære meg å brodere selv først...)

3 kommentarer:

Rosa Velour sa...

Jeg er rørende enig med dig. Jeg ser på min søns skoletid og sammenligner den med min egen - der er sørme ikke megen kreativitet at finde i hans skolehverdag, og det er synd. Jeg tror ikke, at vi får reflekterende individer ud på den anden side af dagens skole. Der er for meget fokus på teoretiske fag, og det er slet ikke sundt for menneskesjælen. Hvad skal vi gøre? Hvad kan vi gøre? Nogen gange tænker jeg, at jeg selv, som lærer, er del af et system, som jeg egentlig ikke bryder mig om.

Anonym sa...

God morgen - eller formiddag om man vil Portofritt!

Så hyggelig at du har et blogginnlegg om denne flotte museumsgjenstanden jeg har et beundringsforhold til. En gjenstand jeg ble godt kjent med da jeg ordnet og sorterte hele skolestuas innventar våren 1998. Puh, det begynner å bli lenge siden. Jeg har ofte tenkt at den kan være fin å få laget i plakatstørrelse, som kan selges som en egenprodusert suvenir ved museet.(Den kunne faktisk ha gjort seg som illustrasjon på mange ting: kopper, notatbøker, musematte, handlenett osv.) Den er en gjenstand med stort potensiale, på mange måter.

Vel, ha en fin dag i det flotte høstværet.

Fjærklem fra Nøtteskrika som snart skal flakse til skogs med mann og barn.

Linda S sa...

Ein bør ta i bruk kreativiteten og fantasien sin meir, ja! Dette var eit fint sitat.